Wat is conversie optimaliseren?

Eerder schreven we een artikel over internetmarketing, waarbij conversieoptimalisatie een belangrijk punt is. Na veel positieve reacties, merkten we ook dat er een vraag is die nog bij veel ondernemers heerst: hoe kan ik mijn conversie optimaliseren? Een hoge conversie betekent meer bezoekers op jouw webpagina die ook daadwerkelijk tot een koop zijn overgegaan. Dat is wat je wilt! Echter gebeurt het nog veel te vaak dat er alleen gekeken wordt, zonder iets te kopen. Maar hoe kan het dat er niet tot een koop overgegaan wordt? Waarom bouncen de prospects weg van jouw website? Wat leidt er tot zo’n lage conversie? Wij geven je antwoord op deze vragen en leggen het proces van conversieoptimalisatie uit.

Analyseren van de huidige situatie

Voordat je begint met conversieoptimalisatie, is het belangrijk uit te zoeken wat er dan precies geoptimaliseerd moet worden. Oké, er moeten meer bezoekers overgaan tot verkoop, maar wat zorgt er op dit moment voor dat zij dat niet doen? Wat is de huidige situatie? Formuleer een antwoord op onderstaande vragen voordat je zomaar begint met conversieoptimalisatie:

  • Wat is je online doelgroep?
  • Waar is de doelgroep naar op zoek?
  • Wat is het huidige conversiepad?
  • Op welk punt verlaten bezoekers je website?
  • Op welke pagina blijven je bezoekers het langst en op welke het minst lang?
  • Hoe ziet de scrollmap, heatmap of clickmap eruit?

 

Hypothese

Met de antwoorden die je op deze vragen hebt gegeven, kun je een hypothese opstellen. Een hypothese heeft als doel inzicht te verkrijgen in het oplossen van het conversieprobleem. Zorg ervoor dat de hypothese altijd zo gesteld wordt dat er een meetbaar resultaat uit te behalen is en dat het een oplossing bevat. Bijvoorbeeld:

  1. Als ik op punt A, knop B toevoeg, leidt dit tot resultaat C;
  2. Door kleur A te veranderen in kleur B, wordt resultaat C gerealiseerd.

 

Aan de slag

Je hebt de huidige situatie in kaart gebracht en een hypothese opgesteld, nu kun je beginnen met optimaliseren. Wat er veranderd moet worden, verschilt per situatie. Soms beschikt de website niet over het juiste design, in veel gevallen zijn de USP’s niet duidelijk en ook zien we vaak dat de navigatie onduidelijk is. Ongeacht wat jouw situatie is en welke hypothese jij hebt opgesteld, is het handig de volgende punten omtrent conversieoptimalisatie te doorlopen:

 

1.     Laadtijd van je website

Een van de voornaamste redenen dat prospects wegbouncen is de laadtijd. We leven in een tijd dat alles zo snel mogelijk voor je klaar moet staan: je wilt het en je wilt het nu. Meer dan 3 seconden wachten tot een website laadt, is uitermate irritant en zorgt ervoor dat je website weggeklikt wordt. Op naar de concurrent.

 

2.     Persoonlijke benadering

Je bent online en niet offline met elkaar in contact gekomen, maar dat wil niet zeggen dat je de communicatie niet persoonlijk kunt maken. Er is ontzettend veel data over je doelgroep beschikbaar die je kunt gebruiken om op de wensen en behoeften van jouw prospects in te gaan. Personaliseer je website zo goed mogelijk en bied waar zij naar op zoek zijn!

 

3.     Navigatie

Ga eens na wat er gebeurt als jouw navigatie onduidelijk is: bezoekers weten niet hoe ze moeten komen waar ze willen komen of moeten te vaak klikken om hun einddoel te bereiken. Dit is een vervelende, frustrerende ervaring die ertoe leidt dat de bezoekers afhaken. Ze haken af bij een onduidelijke navigatie! Zorg daarom voor een simpele navigatie: dit zoek je? Klik hier en je krijgt het.

 

4.     USP’S

Online is alles zo snel en gemakkelijk te vinden en te vergelijken. Vertel direct en duidelijk waarom de klant voor jou moet kiezen in plaats van voor de concurrent die zich op dezelfde pagina met zoekresultaten bevindt. Doe je dit niet goed? Binnen 2 klikken bevindt jouw prospect zich op de pagina van de concurrent. Nu is dit wel een punt wat samenvalt met zaken als een mooi design, het juiste taalgebruik, de juiste kleuren, mooie afbeeldingen etc. Je kunt je USP’s nog zo duidelijk hebben, maar als je een geelgekleurde, schreeuwende, trage website met te veel call-to-action-buttons hebt, zullen die USP’s de bezoeker niet binnenhalen.

 

5.     Design

Dat brengt ons op het volgende punt: design. Dit dient aangepast te zijn op de wensen en behoeften van jouw doelgroep. Maak het prettig en gemakkelijk om op je website te zijn en wees duidelijk.

 

6.     Call-to-action

Misschien wel het belangrijkst: de call-to-action-button. Mensen zijn op zoek naar iets en hopen dat op jouw website te vinden. Misschien is het alleen informatie, maar je kunt ze altijd proberen over te halen tot een koop met een call-to-action-button. Het is een gigantische gemiste kans als deze over het hoofd wordt gezien! Zorg daarom dat de button prominent aanwezig is, maar niet schreeuwerig overkomt.

 

7.     Verwachtingen

Als er op de link naar jouw website geklikt wordt, wordt er iets verwacht. Voldoet de pagina niet aan de verwachtingen, dan zal dit voor teleurstelling of een gevoel van misleiding zorgen. Voldoen aan de verwachtingen doe je door je zoekwoorden, advertenties en content op één lijn te hebben.

 

Testen

Nu je de conversieoptimalisatie toe hebt gepast, is het belangrijk te testen of deze het gewenste effect heeft gehad. Dit kun je doen door A/B-testen uit te voeren. Test verschillende kleuren, verschillende call-to-action-buttons en verschillende teksten. Probeer daarnaast ook eens te kijken wat verschillende afbeeldingen doen en welk effect verschillende lettertypen en lettergroottes hebben. Ben je bezig met e-mailmarketing? Dan kan het testen van onderwerpen (het liefst zo’n 6 tot 10 verschillende) nog wel eens positief uitpakken. Je zult zien dat sommige mailtjes überhaupt niet geopend worden, terwijl mailtjes met een pakkend onderwerp misschien wel tot een koop leiden.

 

Continu optimaliseren

Conversieoptimalisatie is geen eenmalige actie, maar een continu proces van analyseren, testen en optimaliseren. De kernactiviteit van Leadplaats.nl is het genereren van leads door sales en marketing. Wij kunnen je daarom altijd helpen bij het optimaliseren van jouw conversie om je hoeveelheid klanten te verhogen. Stuur vrijblijvend een mailtje of bel eens naar 085 0020247 en wij helpen je verder!